Recensie van klein tot groots, Anne Frank

Van uitgeverij De Vier Windstreken heb ik het boek van klein tot groots, Anne Frank ontvangen. Van deze reeks zijn al eerder twee andere boeken verschenen: Coco Chanel en Audrey Hepburn. Deze boeken zijn onderdeel van de serie ‘Van klein tot groots’, waarmee kinderen én volwassenen de levensverhalen ontdekken van belangrijke vrouwen uit de wereldgeschiedenis. Elk deel laat zien hoe een klein meisje met een grote droom opgroeide tot een sterke vrouw met grootse ideeën.

Mooi en indrukwekkend

Het boek van klein tot groots, Anne Frank, vertelt het verhaal van een Duits meisje van Joodse afkomst dat tijdens de Tweede Wereldoorlog onderdook uit angst voor de nazi’s. Het boek is op een kinderlijke manier geschreven over het leven van Anne Frank. De teksten op de pagina’s zijn niet te lang en fijn geschreven, waardoor het goed te lezen is voor kinderen. Tevens laten de illustraties een goed beeld zien van waar het verhaal over gaat. Ze zijn heel mooi en indrukwekkend gemaakt.

Het boek laat je zien wie Anne Frank was, wat ze deed en waar ze zat tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het dagboek van haar is naar aanleiding van haar persoonlijke verhaal over het leven voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog wereldbekend geworden. Nu is er met deze versie ook een verhaal voor kinderen vanaf zes jaar gekomen. Op deze manier blijft het verhaal voortbestaan voor alle leeftijden. Haar dagboek werd vertaald in meer dan 70 talen en geeft een stem aan meer dan een miljoen kinderen die zijn omgekomen tijdens de Holocaust.

Deze informatieve biografie bevat achterin een tijdlijn en extra informatie over Anne’s leven.

Het boek is voor €14,50 te koop bij uitgeverij De Vier Windstreken.

Kinderzwerfboek

Het boek van klein tot groots, Anne Frank, ga ik inzetten als kinderzwerfboek. Kinderzwerfboek wil kinderen stimuleren om in hun vrije tijd boeken te lezen. Want lezen is heel belangrijk voor hun ontwikkeling. Je hebt je hele brein nodig om te lezen: waarneming, taal, redeneren, geheugen, aandacht en vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken. Lezen prikkelt de verbeelding. Je kunt je helemaal verliezen in een verhaal en je eigen film erover maken in je hoofd. Maar het belangrijkste: lezen is vooral erg leuk en ontspannend.

Via de website van kinderzwerfboek kun je stickers bestellen voor op een kinderzwerfboek. Door een sticker op de voorkant en binnenkant te plakken, is het op het boek herkenbaar dat het een kinderzwerfboek is. Tevens kun je de boeken die aanmeldt als kinderzwerfboek volgen door een code, super leuk en interessant om in de gaten te houden waar je boek rondzwerft.