Recensie ‘speur poep en andere spannende sporen’

Van lemniscaat kreeg ik een heel mooi boekenpakket voor lemniscaat natuurlijk. Dit is een fondsonderdeel van lemniscaat. De boeken zijn om te kijken, te speuren, te ontdekken en vooral om je te verwonderen. In verschillende blogs komen alle vier de boeken aan de beurt die ik heb ontvangen.

Speur poep en andere spannende sporen

Het boek ‘speur poep en andere spannende sporen’ neemt je mee in de wereld over, zoals je verwacht, poep en sporen. Het boek is onderverdeeld in verschillende fases, bijvoorbeeld waar wonen dieren, poep van vogels, poep van kleine dieren en veren. Tevens wordt er verteld wat je mee moet nemen als natuurdetective en wat de spoorzoekregels zijn. Kinderen kunnen zo goed zelf aan de slag met het boek en op zoek naar poep en andere spannende sporen.

Poep

Over poep valt heel veel te vertellen kwam ik achter na het lezen van dit boek. Alles wat er te vertellen is over poep is te vinden in dit boek. Je kunt er meer informatie vinden over waarom poep handig is, wat voor poep de dieren maken en meer over poep van beren en dinosaurussen. Aan het eind van het hoofdstuk over poep is een leuke quiz. Zo wordt meteen je kennis getest!

Pootafdrukken en sporen

Er zijn verschillende soorten pootafdrukken en sporen te vinden in de natuur. Het is natuurlijk hartstikke spannend om deze tegen te komen in bijvoorbeeld de sneeuw of modder. Bij potenweetjes staan interessante weetjes over, natuurlijk, poten. Dieren hebben op verschillende manieren poten, zoals enkelhoevigen en tenenlopers. Hoe dit precies zit en welke dieren dat zijn, kun je in dit hoofdstuk haarfijn lezen. Ook worden de sporen van vogels uitgelegd en aan het eind is er weer een leuke quiz met vragen over pootafdrukken. Het is fijn en duidelijk geschreven en door het beeldmateriaal wordt de tekst extra versterkt.

Wie woont waar?

Sommige dieren wonen in de zomer en winter ergens anders, veel dieren gebruiken alleen hun huis om in te broeden en er zijn ook dieren die in hetzelfde huis als wij wonen (ieuw!). Hoe alle dieren leven, een huis bouwen en wat voor nesten er zijn lees je in dit hoofdstuk. Natuurlijk eindigt ook deze met een quiz en is de vraag of je weet wiens huis het is.

Knabbeltekens

In dit deel van het boek lees je over sporen van plantetende dieren. Welke sporen van vernieling zijn van welke dieren, welke dieren zijn gek op nootjes en hoe eten de dieren het eten? Alles hierover lees je in dit hoofdstuk. Met deze informatie kun je al in je eigen tuin aan de slag met het zoeken van welk dier de vernielingen zijn. De sporen zijn dichterbij dan je denkt. En weet jij van wie welke dierenlunch is? Test je kennis!

Griezelige resten

Als dieren dood zijn, kan dat op een natuurlijke wijze zijn gebeurd, maar ook kunnen ze gedood zijn door een ander dier. Hoe dit zit en hoe je de dader kan opsporen, lees je allemaal in dit hoofdstuk. Tevens lees je hier de uitleg over dierenskeletten. Een bijzonder en interessant hoofdstuk.

Braakballen

Braakballen kent iedereen wel toch? Uit zo een braakbal kun je veel informatie halen door hem uit elkaar te halen en te zien wat erin zit. Hier wordt goed uitgelegd wat je kunt vinden in zo een braakbal. Deze braakballen spugen vogels uit, omdat dit ongewenste voorwerpen zijn. Alle vogels spugen een andere soort braakbal uit.

Eieren

Er zijn veel soorten eieren die dieren leggen. Het verschil zit in de grootte en de vorm. Van wie welk ei is en hoe je dit kunt zien, lees je in dit hoofdstuk. Wat een hoop bijzondere kleuren hebben eieren!

Veren en vervellen

Verschillende dieren laten hun haren los, doordat ze vervellen of hun veren loslaten. Van wie welke haren of veren zijn kun je hier vinden. Als je de volgende keer een veer vindt, weet je nu meteen van wie de veer is, interessant!

Fantastisch boek

Het boek is interessant, leuk en grappig! Door de feiten, de grappige uitspraken van de dieren en de afbeeldingen leest het boek lekker weg. Aan het eind van de hoofdstukken wordt je kennis getest door een quiz, waardoor je meteen weer aan het werk wordt gezet. Het boek is op een duidelijke en fijner manier opgebouwd en goed te gebruiken bij het werken over de natuur.

Wil je zelf het boek kopen? Dat kan! Hij kost €14,95 en is te koop bij lemniscaat. Het boek is voor kinderen van 8+.