De liedjeskoffer

Iedere dag zingen we op het kinderdagverblijf een hoop liedjes. Om niet elke keer dezelfde liedjes te zingen en de kinderen zelf de regie in handen te geven, kun je een liedjeskoffer maken.

In deze liedjeskoffer zitten voorwerpen of afbeeldingen van verschillende kinderliedjes. Je kunt dit op twee manieren maken en aanbieden. In deze blog zie je voorbeelden van de liedjeskoffer met afbeeldingen en de liedjeskoffer met voorwerpen. Tevens kun je de afbeeldingen voor de liedjeskoffer onderaan het bericht zelf downloaden.

Liedjeskoffer met afbeeldingen

Pedagogisch medewerker Joyce heeft de liedjeskoffer met afbeeldingen gemaakt. In deze koffer zitten inmiddels al meer dan 100 kinderliedjes. De kaartjes zijn gesorteerd op thema. Per thema kijkt Joyce welke liedjes toepasselijk zijn en hangt deze aan een kleine sleutelhanger met een ringetje. Aan de ene zijde staat het liedje uitgeschreven en aan de andere zijde de afbeelding van het liedje.

De groep waar ik sta is een verticale groep en wij maken gebruik van een VVE programma. Omdat onder andere de taalontwikkeling op een VVE groep centraal staat en wij dit de kinderen spelenderwijs willen leren, heb ik een liedjeskoffer ontwikkeld.

Maar niet alleen op een VVE-groep is een liedjeskoffer leuk. Ook op een baby-, dreumes-, of peutergroep zonder VVE kun je een liedjeskoffer gebruiken. Taal is belangrijk voor alle leeftijden!

Inhoud liedjeskoffer

De koffer is van de HEMA en de muzieknootjes heeft Joyce er heel creatief er zelf op gemaakt. Het liedje aan de binnenkant van de liedjeskoffer zingen ze met de hele groep als de koffer tevoorschijn komt. Met zijn allen gaan ze vervolgens in een grote kring zitten en de kinderen mogen om de beurt een kaartje kiezen.

Het liedje (op de melodie van ‘vader Jacob’):

Liedjeskoffer, liedjeskoffer,
Luister maar, luister maar,
Dat klinkt echt heel leuk,
Dat klinkt echt heel leuk,
Zing maar mee, zing maar mee.

Taalontwikkeling spelenderwijs stimuleren

Wij merken dat de kinderen heel leuk op de liedjeskoffer reageren en spontaan mee doen.

De kinderen gaan in een kring zitten en mogen om de beurt een kaartje uitkiezen. Zo komen alle kinderen aan de beurt en wordt de taalontwikkeling spelenderwijs gestimuleerd.

Het is even een werkje om de kaartjes te maken, maar daarna heb je er zoveel muziek en taalplezier van!

Liedjeskoffer met voorwerpen

Pedagogisch medewerker Hilke heeft een liedjeskoffer met voorwerpen gemaakt. Van alle liedjes zit er een voorwerp in, zoals clowntje Piet, een klein rood autootje, maar ook een kabouter voor ‘op een grote paddenstoel’ en een ijsje voor het liedje van de ijscoman.

De kinderen weten precies welk voorwerp bij welk liedje hoort. Voor het liedjes zingen wordt ruim de tijd genomen. De kinderen hebben zo rustig de tijd om zelf te kiezen. Tevens is het voor de kinderen die het spannend vinden om in de grote groep te praten ook een fijne manier. Ze lopen zelf naar de koffer, pakken een voorwerp en dan kunnen we met zijn allen gaan zingen.

Variatie tijdens liedjes zingen

Hilke merkt ook dat er op deze manier meer variatie is tijdens het liedjes zingen, omdat er iedere keer een ander voorwerp wordt gekozen. Het is een groot succes voor in de kring, maar ook om een rustmoment gedurende de dag te creëren.

Hilke heeft zelf ook een eigen Instagramaccount, op iedere doordeweekse dag plaatst ze een nieuwe post: Peuterjuf Hilke

Afbeeldingen liedjeskoffer

Voor de liedjeskoffer met afbeeldingen heb ik een bestand gemaakt met de bekendste kinderliedjes. Mis je een liedje of heb je een andere tip? Reageer dan hieronder of mail mij op info@tipsvoordekinderopvang.nl. Op die manier kan ik het bestand aanpassen.

Download hier de afbeeldingen kinderliedjes

9 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *