Mijn ervaring met de nieuwe BKR regels op een baby-dreumesgroep

Sinds 1 januari 2019 zijn de wettelijke regels voor beroepskrachten in de kinderopvang veranderd. Voor de babygroepen zijn ze aangescherpt en voor de naschoolse opvang juist versoepeld. De meningen van pedagogisch medewerkers zijn nogal verdeeld. In deze blog wil ik je graag meenemen naar mijn ervaring sinds de nieuwe regels op een babygroep.

De regels die veranderd zijn binnen de kinderopvang zijn als volgt:

  1. De geldende beroepskracht-kindratio voor baby’s (nul jarigen) wordt aangescherpt van 1 beroepskracht op 4 nul jarigen naar 1 beroepskracht op 3 nul jarigen.
  2. De beroepskracht-kindratio voor kinderen vanaf 7 jaar in de buitenschoolse opvang wordt versoepeld van 1 beroepskracht op 10 kinderen naar 1 beroepskracht op 12 kinderen.
  3. Voor combinatiegroepen zullen de regels voor de dagopvang gelden, waarbij een kind van 4 jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs eindigt, wordt beschouwd als een kind van 3 tot 4 jaar.

Bron: www.1ratio.nl

Wennen

Het was even wennen in januari toen de nieuwe regels in gingen op alle groepen. Wij werken met baby-dreumesgroepen, dit betekent dat bij ons kinderen van 0 tot 2 jaar op de groep zitten. Voorheen kon je snel uitrekenen uit je hoofd hoeveel kinderen en pedagogisch medewerkers er op de groep mogen staan, maar nu was dat iets lastiger. Om het goed te kunnen uitrekenen gebruiken we de website van www.1ratio.nl. Deze website geeft duidelijk aan hoeveel pedagogisch medewerkers op het aantal kinderen nodig is.

13/16 kinderen

Vaak mogen wij nu door het aantal baby’s en pedagogisch medewerkers met zijn drieën 13 kinderen, voorheen was dit 14. Op de ‘drukkere’ dagen zoals de maandag, dinsdag en donderdag worden er bij ons maximaal 16 kinderen geplaatst met 4 pedagogisch medewerkers. Aangezien wij een relatief kleine groep hebben (vergeleken met 2 andere groepen binnen het pand) is dit soms best veel. Gelukkig komt het niet heel vaak voor dat alle 16 kinderen komen, waardoor het niet vol en ‘druk’ is.

Taakverdeling

Op de dagen dat wij meerdere baby’s hebben en met zijn drieën of vieren werken, verdelen we de taken. Zo krijgen alle kinderen hun eigen aandacht en tijd. Tevens verdelen we de activiteiten zo over de dag dat deze niet als moetje en gehaast voelen. De taakverdeling heb ik uitgelegd in de blog ‘rust bewaren op een baby- dreumesgroep’ die je via de onderstaande link kan lezen.

Lees ook; ‘rust bewaren op een baby-dreumesgroep’

Mijn ervaring

We zijn nu steeds meer gewend aan de nieuwe regels en vinden er aardig onze draai in. Op de groep werken mijn collega’s en ik alle drie fulltime (4 dagen). Aangezien dit niet genoeg is voor onze groep, werken er op de dagen dat het nodig is met inval of vaste collega’s die op hun eigen groep over zijn. Dit is niet altijd even makkelijk, omdat iedereen toch net even anders werkt dan wij op onze groep. Iedereen heeft toch nog zijn eigen werkhouding, waardoor het fijner voor de groep zou zijn als je echt met vier vaste pedagogisch medewerkers werkt. Maar ja, met het personeelstekort in de kinderopvang, wordt dit nog een lastige klus.

Voordelen

  • door een duidelijke taakverdeling krijgen alle kinderen meer tijd en aandacht
  • je kunt overige taken verdelen onder meer collega’s
  • er zijn meer mogelijkheden met splitsen van de groep (extra rust creëren) (bijvoorbeeld de kinderen die lopen gaan buitenspelen en de andere kinderen spelen binnen met muziekinstrumenten)

Nadelen

  • door het personeelstekort werk je met verschillende collega’s
  • kinderen zien meerdere gezichten per week naast jou en je vaste collega’s, waardoor ze soms bijvoorbeeld aanhankelijker worden
  • in een kleine groep voelen 4 volwassenen en 16 kinderen als vol en druk

Wil je jouw ervaring delen met ons over de nieuwe BKR regels? Werk je bijvoorbeeld op een BSO, waar de regels soepeler zijn gemaakt? Mail dan naar info@tipsvoordekinderopvang.nl en deel jouw ervaring met andere pedagogisch medewerkers.

1 antwoord

Reacties zijn gesloten.