Recensie ‘borstvoeding doe je zo’

Het boek ‘borstvoeding doe je zo’ van Debby Mendelsohn begeleidt moeders tijdens de hele borstvoedingsperiode. In het boek staan tips voor het aanleggen van de baby, het vinden van de juiste houding, het leren uit het flesje drinken en tips voor pedagogisch medewerkers om de moeder op de juiste manier te ondersteunen bij borstvoeding.

Het boek is op een fijne manier ingedeeld. Debby beschrijft stap voor stap hoe je het beste borstvoeding kunt geven, wat handig is qua voorbereiding, hoe je een baan kunt combineren met borstvoeding en hoe je vast voedsel combineert met borstvoeding. Tevens staan er voor pedagogisch medewerkers fijne tips in hoe je een moeder kan ondersteunen die borstvoeding geeft en wat handig is om als ouder af te stemmen met het kinderdagverblijf.

Achtergrondinformatie

Het boek begint met achtergrondinformatie over borstvoeding. Hierin staat beschreven wat borstvoeding precies is, gedachtes over borstvoeding, waarom je borstvoeding geeft en hoe lang je borstvoeding kunt geven. Debby schrijft op een fijne manier de antwoorden hierop. Ze gebruikt hierbij verschillende bronnen en ervaring van haar zelf. Deze combinatie maakt het leesplezierig.

Borstvoeding geven

In dit deel van het boek legt Debby stap voor stap uit hoe je kunt werken naar een geslaagde borstvoeding. Het is verdeeld in verschillende onderwerpen en deze staan vooraan in het hoofdstuk beschreven. Per hoofdstuk staat er duidelijk beschreven wat je bijvoorbeeld nodig hebt om borstvoeding te kunnen geven, hoe borstvoeding in je dagelijkse routine past en hoe je de borstvoeding kunt afbouwen. Ook staan er bij alle hoofdstukken kleine weetjes over dat onderwerp, dit maakt het lezen extra interessant en leerzaam.

Vragen en antwoorden

Bij het kopje vragen en antwoorden staan de antwoorden op verschillende vragen. Sommige vragen zijn relationeel, een aantal meer medisch en andere algemeen. Je kunt ze allemaal lezen, maar je kunt er natuurlijk ook selectief doorheen gaan. Je kunt er bijvoorbeeld lezen over de rol van de partner, te weinig of te veel melk en borstvoeding en een baan.

Borstvoeding en een baan

Dit deel is zeker interessant voor pedagogisch medewerkers. Hierin staan tips voor ouders die borstvoeding geven en weer gaan werken. Als pedagogisch medewerker heb je ook veel aan deze tips, zo weet je nog beter waar je rekening mee kunt houden bij moeders die borstvoeding geven en baby’s die borstvoeding krijgen. Er staan duidelijke tips in voor ouders die hun kind naar de kinderopvang brengen.

Slotwoord

In het slotwoord staan mooie woorden van Debby en tevens staan er de verschillende bronnen die ze gebruikt heeft bij het boek. Aan het eind van het boek staat ook een groeicurve van meisjes en jongens. Deze curve is van WHO.

Conclusie

Het boek leest op een fijne manier weg. Als pedagogisch medewerker is het goed om te lezen hoe borstvoeding precies werkt en waar ouders rekening mee houden om dit te kunnen geven. Ik ben er weer alert op geworden wat borstvoeding inhoud en hoe het het beste gegeven kan worden. Zelf ben ik nog geen moeder, dus ik kan niet vanuit dat oogpunt zeggen of ikzelf wat aan het boek heb qua borstvoeding geven.

Website

Wil je meer lezen over borstvoeding? Kijk dan op de websitewww.borstvoedingdoejezo.nl/

Wil je het boek zelf kopen? Dat kan! Hij kost €13,50 en is te bestellen bij bol.com.

Winactie

Wil je zelf het boek ‘borstvoeding doe je zo’ lezen? Je kunt hem nu winnen bij tips voor de kinderopvang. Reageer op facebook of op mijn website dat je graag wilt winnen en maak kans. Op vrijdag 1 maart maak ik de winnaar bekend.