Orde en structuur op de groep

Op onze groep gebruiken wij verschillende handigheidjes om orde en structuur te houden. Dit is erg handig om overzichtelijk te werken, voor invalkrachten is er duidelijk hoe, wat, waar en alles is goed te vinden binnen je groep. Wij werken bijvoorbeeld met verschillende (afteken)lijsten en hebben postvakjes voor de dagen van de week en voorbereidde knutsels.

Lijsten

Op groep werken wij met verschillende lijsten, zoals een aftekenlijst voor het bijhouden van de kinderen die uk & puk hebben gedaan, een overzicht van wanneer welke kind volgsystemen ingevuld moeten worden en het beddenschema. In deze blog leg ik uit hoe en waarmee wij precies werken.

Uk & puk registratie

Voor de activiteiten van uk & puk hebben wij een registratie van deelname. Op deze lijst schrijven we voor het thema waarmee we werken de activiteiten die we per week aanbieden en de kinderen op. Na het uitvoeren van de activiteit, tekenen we de kinderen af op de lijst. Op deze manier hebben we duidelijk overzicht wie er de activiteiten hebben gedaan en wie er nog moeten. Een tip: schrijf de kinderen per dag op, dus eerst alle maandag kinderen, vervolgens dinsdag, woensdag etc. Zo heb je echt duidelijk wie er welke dag komen en wie er allemaal die dag een activiteit aangeboden kunnen krijgen.

Thema weekplanning uk & puk

Op het formulier van de thema weekplanning uk & puk beschrijven we de activiteiten per week. Er is zo overzicht in wat je per activiteit nodig hebt, waardoor je in één blik ziet welke voorwerpen je moet verzamelen. Het kopje ‘wie doet het’ gebruiken wij niet, maar dit is wel handig voor als je per dag duidelijk wilt hebben wie wat doet.

Beddenschema

Iedere dag komen er andere kinderen op de groep en de meeste daarvan gaan nog naar bed. Ieder kind bij ons heeft per dag een eigen bed, heel soms op drukkere dagen (ma, di, do) gebruiken 2 kinderen het bed, maar dan verschonen wij ze tussendoor. Om overzicht te houden wie in welk bed ligt, maken wij gebruik van een beddenschema. Op het beddenschema staan alle bedden die wij hebben en de namen erachter wie er welke dag in ligt. Op de bedjes in de slaapkamer, staan dezelfde cijfers als op het beddenschema. Tevens staan er achter de namen van de kinderen van wie het bed verschoont moet worden op een bepaalde dag een stip, zo zie je snel welke bedden verschoont moeten worden en welke de dag erna door hetzelfde kind worden gebruikt.

Aftekenlijst persoonlijke stukjes

Wij werken met tablets met daarop een app waarin we foto’s en teksten plaatsen van de kinderen. Per week krijgt ieder kind, zoals wij dat noemen, een persoonlijk stukje. Om hierin overzicht te houden hebben we een aftekenlijst persoonlijke stukjes gemaakt. Deze lijst is opgedeeld in de dagen van de week, zo zie je in een duidelijk overzicht welke kinderen welke dag een persoonlijk stukje krijgen. Ook als het een dag niet is gelukt, dan zie je nog later in de week dat dat kind nog mag.

Overzicht invullen kind volgsysteem

Ieder kind heeft bij ons een eigen kind volgsysteem. Hierin volgen wij de ontwikkeling van de kinderen, deze wordt per zoveel maanden ingevuld. Ieder kind is op een ander moment het aantal maanden dat hij ingevuld moet worden, vandaar dit overzicht. In het overzicht schrijf je de naam van kind, de mentor en hoeveel maanden het kind is waarvoor hij ingevuld moet worden. Bij dat laatste kopje zetten wij ook de datum waarop het kind het aantal maanden is; bijvoorbeeld: Naam: Pietje, Mentor: Birgit, aantal maanden: 5, 11-04-2019.

Dagplanningsformulier

Dit formulier gebruiken wij iedere dag voor de schema’s van de baby’s. We schrijven de namen van de baby’s van die dag op en het gehele schema. Je kunt erop invullen wanneer ze hun fruithap, de flessen, tussendoortjes, groentehap etc. mogen. Als wij een baby één van de voedingen hebben gegeven, dan zetten we er een krul doorheen. Het formulier is groot genoeg voor meerdere baby’s, zo past iedereen erop.

Postvakjes en mappen

In onze archiefkast hebben wij twee verschillende postvakjes. In het ene rijtje postvakjes staan alle dagen van de week. Hierin liggen de verjaardagsknutsels voor ouders, de kind volgsystemen die ingevuld moeten worden en ander papierwerk per maand. Aan het eind van de ‘oude’ maand leggen we het materiaal klaar voor de volgende maand. Op de papieren plakken we een plakkertje met de datum waarop het gedaan moet worden. Door alles al klaar te leggen, hoef je op het moment dat het gedaan moet worden, het alleen maar uit het postvakje te halen en kun je aan de slag.

In het andere postvakje liggen overige zaken die je weleens nodig hebt, zoals gekleurd papier, voorbereidingen van knutsels, spullen voor verjaardagen en informatie voor leidsters.

Daarnaast hebben we nog mappen met formulieren, oude schoonmaaklijsten en overdracht, notulen en de groepsmap. In de map met formulieren liggen alle gekopieerde formulieren die ik hierboven heb genoemd, maar ook bijvoorbeeld medicijnverklaringen. Op deze manier heb je alle formulieren voldoende op voorraad. De map oude schoonmaaklijsten, overdracht en notulen spreekt voor zich. In de groepsmap zit de kindbijzonderhedenlijst, de ingevulde aftekenlijsten die ik hierboven heb genoemd, de overdracht en schoonmaaklijst. Iedere groep heeft bij ons een eigen groepsmap.

Het werkt erg fijn en overzichtelijk met alle formulieren, mappen en postvakjes. We hebben op de groep zo iedere dag duidelijk wat er moet gebeuren, wat de schema’s van de baby’s zijn en hebben genoeg voorraad van alle formulieren die we nodig hebben. Wat gebruiken jullie om met orde en structuur te werken op de groep?