Onderwerpen voor stukjes schrijven in tablet/ schriftje

Wij werken met een tablet waarop we foto’s en het dagritme van kinderen plaatsen. Ouders kunnen via de app op hun telefoon de dag van hun eigen kind zien. Per week krijgt ieder kind een, zoals wij dat noemen, persoonlijk stukje. In dat verhaaltje vertellen we bijvoorbeeld hoe het kind het vond of welke ontwikkeling het door gemaakt heeft, net zoals we voorheen in de schriftjes schreven. In dit bericht deel ik voorbeelden van onderwerpen waar wij een stukje over schrijven.

 

  1. De ervaring van het kind: Hoe vond hij het? Wat deed het met het kind? Kijk bijvoorbeeld eens bij het knutselen naar de emoties en gezichtsuitdrukkingen van het kind.
  2. Fijne motoriek: Hoe houdt het kind de kwast/stift beet? Pakt hij met duim en wijsvinger een pluisje? Hoe maakt het kind een puzzel?
  3. Sociale-emotionele ontwikkeling: Het samenspelen tussen kinderen: spelen ze echt al samen? Of juist nog naast elkaar? Wie zijn de vriendjes van het kind? Doen ze een rollenspel? Is het kind nieuw, voelt hij zich al thuis op de groep? Waar merk je dat aan?
  4.  Grove motoriek: Hoe beweegt die zich voort binnen de groep? Loopt, kruipt, rolt hij voor het eerst op het kinderdagverblijf? Kan het kind fietsen met trappers?
  5. Activiteit: Hoe deed het kind mee met de aangeboden activiteit? Was er interesse vanuit het kind? Gaf hij antwoorden op de gestelde vragen?
  6. Buitenspelen: Wat is het favoriete speelgoed van het kind? Speelt hij met kinderen van een andere groep? Ontdekt hij de natuur?
  7. Taalontwikkeling: Zegt het kind nieuwe woordjes? Zingt het mee met de liedjes? Praat hij onderling met andere kinderen?
  8. Baby’s: Speelt het met eigen voeten en handen? Pakt speelgoed binnen handbereik? Oefent rollen/kruipen/optrekken.
  9. Dreumesen: De eerste stapjes, uit open beker drinken, eerste woordjes, zegt eigen naam/naam van kinderen uit de groep.
  10. Peuters: Zelf knippen, zegt zinnen met meerdere woorden, grappige uitspraken.
Extra tip: kijk eens naar de vragen die worden gesteld binnen een kind volgsysteem (of andere methode waarin je de ontwikkeling van kinderen in de gaten houdt). Daar haal je ook nieuwe verfrissende ideeën uit om een persoonlijk stukje over te schrijven.

Het hoeven geen teksten van 25 regels te zijn, maar ouders waarderen het wel als ze zien dat je hun kind wel echt ziet op de dag. Door de teksten persoonlijk te maken naar het kind of de ouders toe, krijgen ze een goed beeld hoe het kind het doet. Ook herkennen ouders vaak hun kind in de verhalen, wat de ouderbetrokkenheid vergroot. Door bij de teksten ook foto’s te plaatsen over wat je hebt geschreven, hebben de ouders een mooi, leuk en duidelijk beeld van hun eigen kind op het kinderdagverblijf.