Het belang van materiaalonderzoek!

Door Lisa. Ik ben Lisa en ben al wat jaren werkzaam binnen de kinderopvang. In december 2018 heb ik mijn deeltijd studie Ecologische Pedagogiek behaald. Mijn afstudeeronderzoek ging over het belang van het zien van het ‘Natuurlijke Kind’ in een kind. De term: het ‘Natuurlijke Kind’ komt van de Graaf en de Kunst (2012) en houdt in dat: ‘Wanneer een kind zich in zijn Natuurlijke Kind-zijn bevindt, zal het zich vrij voelen om de wereld om zich heen te leren begrijpen door uit zichzelf te gaan onderzoeken en te experimenteren’. Ik wil de ander meenemen terug naar de bedoeling; kinderen de ruimte bieden om zelf ontdekkend te leren, met gebruik van al hun zintuigen waarbij het ‘Natuurlijke Kind’ in zijn kracht komt.
In dit gastblog laat ik het belang van materiaalonderzoek zien. Dit is een belangrijk onderdeel om een kind in zijn ‘Natuurlijke Kind’ te laten zijn.

Reggio Emilia

De Reggio Emilia- benadering werkt in feite heel erg vanuit het ‘Natuurlijke Kind’. Deze benadering is één grote, zichzelf herhalende cyclus van: onderzoeken, kijken en luisteren naar wat er gebeurt, dat vastleggen, het proces van de kinderen interpreteren, terugkijken en weer verder onderzoeken. Het is aan de pedagogisch medewerker om de omgeving waarin de kinderen kunnen onderzoeken en experimenteren, zo in te richten en voor te bereiden dat de kinderen geïnspireerd blijven.
Het is dus de kunst om materiaal aan te bieden dat uitnodigt tot onderzoeken, experimenteren, ervaren en wat het kind inspireert. Hieronder zijn een aantal foto’s te zien waarin het kind bezig is met materiaalonderzoek:

Experimenteren met maïzena

Kind van 9 maanden oud vult bakjes met pasta

Kurken met grote pincetten in bakjes en lege melkflessen stoppen
Met een magneetstaag magnetische fiches pakken.

Intensief onderzoeken

Bij bovenstaande foto’s werd het materiaal intensief onderzocht en verkend. Hoe voelt het materiaal? Welke mogelijkheden biedt het materiaal?. Er werden vele begrippen ontdekt: Knijpen, open, dicht, vullen, legen, kleuren, vol, leeg, nat, sporen etc. Daarnaast ontstond er o.a. het oefenen van de fijne motoriek en fantasiespel. Met de ijslollystokjes werden er vliegtuigen gemaakt die hoog door de lucht gingen vliegen. Het verven op blanco papier met verfrollers, spatels en een bad pons, daar werden regenbogen en bandensporen van de graafmachines mee gemaakt. Tijdens het verven ontstonden er hele verhalen. Ook bij het spelen met de kurken ontstonden er waardevolle interacties. Je kunt eigenlijk stellen dat alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen!

Eigen duidelijke visie

Tijdens mijn studie en mijn ervaring in de praktijk (kinderdagverblijf/peuterspeelzaal) heb ik een duidelijke visie omtrent de ontwikkeling van het kind gevormd. Ik sta dan ook voor: ruimte geven voor de eigenheid en creativiteit van ieder kind. Geen voor gestructureerde knutselwerkjes, activiteiten met een bepaald ontwikkelingsdoel, maar terug naar de ‘bedoeling’. De bedoeling om kinderen te laten ontwikkelen in een veilige omgeving, die uitnodigend is, waar er ingespeeld wordt op de behoeftes van kinderen, zij zelfvertrouwen opbouwen, mogen experimenteren, ervaren, ontdekken, leren en bovenal zichzelf mogen zijn!

Ben je nieuwsgierig geworden? Wil je meer weten over hoe je al het bovenstaande kan toepassen in de praktijk? Volg mij op Instagram onder: Spel.lies. En probeer, ervaar, beleef, onderzoek en experimenteer samen met het kind!

 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *