Opruimen met kinderen

Op het kinderdagverblijf spelen de kinderen, natuurlijk, heel veel. Er zijn vaak verschillende bakken met speelgoed, een keukentje, autokleed, bouwhoek etc. Met al deze ruimtes en bakken wordt veel gespeeld en ontdekt. Na het spelen met speelgoed is het vaak tijd om op te ruimen. Maar moet je altijd opruimen en hoe kun je dat het beste samen met de kinderen doen?

Altijd opruimen?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, moeten kinderen altijd hun speelgoed opruimen? Ik ben van mening van niet, want soms ruim je op, ga je aan tafel en 20 minuten later spelen de kinderen weer. Ook vinden peuters het vaak leuk om te bouwen met blokken of duplo, het is toch leuker als je daar na het tafelmoment daar weer mee door kan gaan? Bouwen van blokken of duplo is een heel proces voor kinderen, dus waarom zouden we dat afbreken voor een tafelmoment? Opruimen kost soms meer tijd en moeite dan de activiteit daarna.

Wat kun je doen met niet opgeruimd materiaal:

  • kies voor bepaalde plekken waar de bouwwerken of ander materiaal mag blijven staan.
  • zorg dat de omgeving rondom het tafelmoment geordend is, dit zorgt voor minder afleiding voor kinderen
  • laat het niet opgeruimde speelgoed zo liggen dat er wel een looppad vrijblijft

Samen opruimen

Vooral op een baby-dreumesgroep hebben kinderen ondersteuning nodig bij het opruimen van speelgoed. Door ze hierbij te helpen en te stimuleren leren ze waar welk speelgoed hoort en hoe je dit samen kunt opruimen. Geef ze een speeltje en vertel waar hij hoort, bijvoorbeeld de pop in bed of de auto in de autobak. Hoe vaker je dit doet, hoe beter de kinderen zelf al weten waar welk speelgoed hoort.

Liedje zingen

Tijdens het opruimen kun je een liedje zingen, zodat de kinderen weten dat de speeltijd voorbij is en er opgeruimd gaat worden. Wij zingen het volgende liedje op de melodie van 1,2,3,4, hoedje van papier:

‘1,2,3,4 opruimen, opruimen, 1,2,3,4 opruimen met plezier. Auto’s hier en blokken daar, opruimen doen we met elkaar! 1,2,3,4 opruimen met plezier!’

We zingen dit liedje tijdens het hele opruimmoment en vaak zingen de kinderen al mee en zodra we beginnen met zingen, ruimen ze al op.

Lees ook; liedjes zingen bij overgangsmomenten

Hoe wij het doen

Wij ruimen meestal 2 x per dag samen met de kinderen op. Wij ruimen sowieso voor het fruitmoment op, omdat dan de kinderen de ochtend met veel speelgoed hebben gespeeld en er overal wel wat ligt. Na het fruit eten, spelen de grote kinderen even vrij en meestal gaan we daarna een activiteit doen, bijvoorbeeld uk & puk of naar buiten. Na dit moment ruimen we meestal niet op, omdat er weinig speelgoed ligt en de kinderen fijn aan de slag gaan met de activiteit.

De tweede keer dat we samen opruimen is voor het yoghurtmoment. De baby’s hebben dan vaak eerst gespeeld en vervolgens de dreumesen na hun middagslaapje. Net zoals in de ochtend ligt er vaak dan overal speelgoed. Als we na het yoghurtmoment binnen op de groep blijven met spelen, ruimen we wel daarna samen op. Kiezen we ervoor om ergens anders te gaan spelen, zoals de gymzaal, dan ruimen we niet samen op. Aan het eind van de dag ruimen wij als pedagogisch medewerkers zelf de groep op.

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat de kinderen lekker kunnen spelen en ontdekken dan dat mijn groep pik fijn door de kinderen is opgeruimd. Natuurlijk hoort opruimen erbij, maar 2 x per dag is, vind ik, voldoende om ze het te ‘leren’ en in een opgeruimde groep te zijn.