Mariskaworst; de gezonde kindermarketing

Door Mariska. Ouders hebben er soms moeite mee, als hun kinderen in de ochtend hun brood niet willen opeten. Op zich logisch want je wil dat je kinderen eten en niet met een lege maag aan hun dag beginnen. Toch geven kinderen zelf aan of ze wel of niet willen eten en wanneer ze wel trek hebben en willen eten. Dit weerhoudt ouders er toch niet van om alles uit de kast te rekken om het kind wel de boterham te laten opeten.

Toen ik de eerste keer hoorde dat een ouder als trucje had verzonnen dat er op de boterham Mariskaworst zet en het daardoor wel lukte om de kinderen het brood op te laten eten moest ik dan ook hard lachen. Boterhamworst alleen is niet genoeg om de kinderen het brood te laten eten, wanneer er Mariskaworst op zit is het voor de kinderen opeens een heel ander verhaal.

Bij dit verhaal dacht ik meteen aan supermarkten. Supermarkten spelen hier ook heel erg op in. Denk aan alle favoriete figuren van kinderen op verschillende producten (dan vooral de ongezonde producten) en de vormen in kaas, worst, brood met de feestdagen. Natuurlijk staat dat heel erg leuk voor de feestdagen maar het is ook een stimulans voor kinderen om het dus te eten. Vooral bij de ongezonde producten staan er vaak kinderidolen op, wat dus ook een stimulans is voor de kinderen om het te eten.

Lees ook: maak gebruik van de pedagogische coach!

Waar zou dit nou door komen? Kinderen zijn heel kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Als iets bij kinderen populair is en het staat op eten willen ze het direct hebben omdat ze niet de cognitieve capaciteiten hebben om de bedoeling hierachter te begrijpen. Ze kunnen nog niet beredeneren dat fabrikanten die dat op de producten zetten dat doen om de kinderen te verleiden om het  te gaan eten. Deze manier van eten heeft vervolgens bij kinderen effect op de kennis, de voorkeuren, het consumptiepatroon en de gezondheidstoestand (Voedingscentrum, z.d.).

Terug naar de Mariskaworst. De worst is natuurlijk niet echt zoals Mariska en ook niet van Mariska maar toch werkt het bij deze kinderen. Voor deze kinderen is het Mariskaworst en daardoor willen ze het eten. Voor deze kinderen ben ik dan volgens de kindermarketing een soort van idool en doordat een externe factor (de invloeden van buitenaf waar kinderen gevoelig voor zijn) zegt dat het die worst is gaan deze kinderen er ook vanuit dat het waar is en eten ze de boterham met worst ook. Kortom de kindermarketing kan niet alleen gebruikt worden voor de ongezonde producten maar ook voor de gezonde producten om kinderen het te laten eten.

Bron: Voedingscentrum (z.d.). Kindermarketing. Geraadpleegd op 7 april 2019, via https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kindermarketing.aspx

Foto is van Canva.