Werken op een basisschool, een BSO én een kinderdagverblijf

Door Ilse. Al tweeënhalf jaar heb ik een combinatiebaan. In de ochtenden werk ik op een school en in de middagen bij een BSO. De perfecte combinatie voor mij! Allebei met kinderen, maar wel lekker veel afwisseling.
Vanwege mijn toekomstige verhuizing naar de andere kant van het land, heb ik bij een kinderdagverblijf daar de kans gekregen om alvast wat ervaring op te doen. Eén dag in de week werk al in mijn nieuwe woonplaats, als ik daar straks daadwerkelijk woon, mag ik hier drie/vier hele dagen gaan werken! ?

Verschillen tussen een basisschool en een BSO

Dat er zoveel verschillen waren tussen werken op school en op een BSO, heb ik pas ontdekt toen ik deze combinatie ging maken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik (afgestudeerd onderwijsassistent, maar geen ervaring in de kinderopvang) op het begin dacht: ‘ooo, dat werken op een BSO kan ik dan ook wel’. Bij allebei werk je met kinderen tussen de 4 en 12 jaar, maar toch zitten er grote verschillen tussen mijn twee banen.
Als onderwijsassistent ben je vooral bezig met het aanleren van schoolse kennis. Als pedagogisch medewerker leer je de kinderen ook veel, maar anders, dan ben je meer bezig met de ontwikkeling van kinderen op bijv. sociaal vlak, zoals leren samen spelen. Het één is ook heel serieus, het andere is veel meer vanuit enthousiasme. Op school gaat het echt om schooltijd, bij de BSO is het natuurlijk vrije tijd. Ik vind het daarom heel belangrijk dat de kinderen dit ook zo voelen, om deze reden is op de BSO eigenlijk geen activiteit verplicht bij mij. Hier mogen de kinderen lekker doen wat ze zelf willen, als ze zich maar wel aan de regels houden.

De verantwoordelijkheid die je op de BSO hebt, voelt ook veel groter voor mij dan op school. Als onderwijsassistent sta je naast een leerkracht. Je bent (het woord zegt het al) de assistent van de leerkracht, maar de leerkracht heeft alle eindverantwoordelijkheden.
Als pedagogisch medewerker heb je zelf veel meer verantwoordelijkheden. Denk aan het voeren van mentorgesprekken en slechtnieuwsgesprekken. Maar soms sta je ook even alleen op de groep, dat moet je echt wel kunnen! Ik heb gelukkig de kans gekregen om het te leren, maar ik vond het op het begin heftiger dan dat ik van te voren had ingeschat.
Werken op een BSO doe je er dus niet zomaar even naast…

Lees ook; ‘het vak pedagogisch medewerker’

Verschillen tussen een BSO en een kinderdagverblijf

En dan nog eens iets heel anders: werken op een kinderdagverblijf. Ook dat is compleet nieuw voor mij. Vandaar dat ik dat nu al één dagje in de week doe, op deze manier kan ik het leren en ingewerkt worden. Ik werk hier met kinderen van 1,5 t/m 3 jaar. Na de nodige ervaring op deze groep, zal ik misschien ook gaan ‘oefenen’ op de babygroep.

Wat me de eerste dag meteen opviel is dat er een hele andere manier van communiceren is. Ik ben gewend dat kinderen mij gewoon vertellen wat er aan de hand is of wat zij willen. Maar dat is bij die kleintjes natuurlijk niet altijd vanzelfsprekend.

Ook is me opgevallen dat we op het kinderdagverblijf wel veel bezig zijn met de ontwikkeling van de kinderen, veel meer dan op de BSO. We focussen ons hier op alle vlakken van de ontwikkeling van de kinderen. Op deze manier zijn zij, als ze 4 jaar worden, klaar voor de basisschool. Uiteraard is het heel logisch dat dit gebeurd, toch is het voor mij een opvallend punt geweest toen ik net op het kinderdagverblijf begon. Zowel de BSO als het kinderdagverblijf vallen onder kindervang, toch is het één veel cognitiever en is het andere ‘vrije tijd’ voor het kind.

Een derde verschil is natuurlijk dat het ene veel meer verzorging van het kind is dan het andere. Op een kinderdagverblijf ben je veel bezig met eten/drinken geven, luiers verschonen, gezichtjes schoonmaken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Op de BSO kunnen kinderen dit over het algemeen allemaal zelf en ben je dus meer bezig met activiteiten te doen met de kinderen.

Een laatste verschil is dat de overdrachten met de ouders veel uitgebreider gaan op een kinderdagverblijf dan op een BSO. Natuurlijk komt dat omdat je de kinderen vaak een groter deel van de dag hebt meegemaakt op een kinderdagverblijf. Maar het komt ook doordat jongere kinderen zelf minder kunnen vertellen en je wilt als pedagogisch medewerker toch graag dat ouders zo goed mogelijk weten wat er op een dag is gebeurd.

Uiteraard zijn alle verschillen heel logisch. Toch lijk je dat pas echt te beseffen als je er daadwerkelijk in zit, tenminste zo ging het bij mij. Ik vind het in ieder geval reuze interessant om het allemaal te ontdekken.