Thema’s werken 0-2 jaar

Op het kinderdagverblijf werken we geregeld met thema’s. We werken met de VVE thema’s van zwijsen, maar hebben ook zelfontworpen thema’s gemaakt rondom VVE. Daarnaast heb je natuurlijk ook de (nationale) feestdagen waar je aandacht aan schenkt, denk hierbij een Pasen, modderdag en Sinterklaas.

Het aanbieden van thema’s in de leeftijd van 0-2 jaar vraagt een bepaalde werkhouding, werkwijze en visie. Je hebt veel verschillende leeftijden op je groep en al deze kinderen hebben andere wensen en behoeften. Daarnaast zijn er ook allemaal verschillende ontwikkelingsgebieden waarin je het kind ondersteunt. Hoe wij dit doen op de groep leg ik je uit in deze blog.

Thema’s

Als je met VVE, piramide of een ander programma werkt, liggen de thema’s al vast. Wel heb je hierin keuze welk je in één jaar doet en aanbiedt. Bij de ene kinderopvangorganisatie doen alle locaties dezelfde thema’s het jaar door en bij de andere organisatie mag je het zelf indelen. Bij ons wordt voor een jaar vastgelegd welke thema’s wij gaan doen. Ik vind dit zelf wel prettig, omdat je zo voor een jaar duidelijkheid hebt aan welke thema’s je gaat werken. Hoe wij de thema’s aankleden, uitvoeren etc. mogen wij zelf weten. Wel heb je natuurlijk bepaalde zaken waarmee je rekening hoort te houden.

Doelen

Bij de thema’s van zwijsen staat alles uitgewerkt in het katern. In het katern staat precies welke activiteit het is, wat je nodig heb en wat de doelen zijn. Het is belangrijk om de doelen van de aangeboden activiteiten in de gaten te houden. Zo weet je waar je met de activiteit aan werkt en wat de kinderen leren. De doelen zijn verdeeld in leeftijdscategorieën: 0-1,5 jaar, 15,-2,5 jaar en 2,5-4 jaar.

Activiteiten op verschillende momenten aanbieden

Bij de thema’s van zwijsen heb je iedere week twee activiteiten. Wij plannen de activiteiten zo in dat er één activiteit tijdens het tafelmoment of verschoonmoment kan worden gedaan en één activiteiten tijdens het vrij spelen of buitenspelen. Zo worden de activiteiten op verschillende momenten en manieren aangeboden.

Lees ook: jaarplanning uk & puk

Kijken naar het kind

Bij de baby’s kijken we echt naar aan welke activiteiten zij iets hebben op een bepaald ontwikkelingsgebied en/of waar de interesse voor is. Ieder kind is anders en heeft ook andere behoefte. Om hier goed op in te spelen, kun je op een fijne manier de activiteiten aanbieden. Als wij het idee hebben dat de activiteit die omschreven staat niet aansluit bij onze doelgroep, kijken we naar de doelen. Vanuit de doelen bedenken we dan zelf een andere activiteit waarvan wij weten dat de kinderen daar interesse voor hebben.

Baby’s

De baby’s slapen vaak nog met regelmaat op de dag, om hun ook de activiteiten aan te bieden, doen wij dit op vaste momenten. Tussen de middag als de 1x slapers op bed liggen, bieden wij de kinderen die wakker zijn een activiteit aan. Bij de baby’s hebben wij als ‘regel’ dat 1 activiteit (uit het katern) op de dag voor baby’s voldoende is, mocht het lukken (qua interesse, behoefte en tijd) dan krijgen ze er 2 aangeboden. Daarnaast lezen we meerdere keren per dag boeken voor, zingen we liedjes en laten de kinderen ontdekken met het materiaal van het thema.

Kansrijke momenten

Tijdens de thema’s zijn er op de dag kansrijke momenten die je kunt benutten om het thema extra aandacht te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bij het thema ‘dit ben ik’ tijdens het verschonen of het lichaam te praten, liedjes zingen zoals ‘dit zijn mijn wangetjes’ en in de spiegel kijken. Tijdens het thema ‘eet smakelijk’ kun je tijdens eet-en drinkmomenten extra aandacht besteden aan vies, lekker, hoe zit eten er van binnen uit (appel, peer etc.) en zelf boterhammen laten smeren.

Thema indeling

Houdt bij het indelen van de thema’s rekening met factoren zoals seizoenen en op elkaar lijkende thema’s. In mijn blog ‘jaarplanning uk & puk’ kun je meer lezen over het maken van een planning.