Recensies ‘de schetenwedstrijd’ en ‘groot of klein’

Van uitgeverij de vierwindstreken ontving ik twee boeken in mijn brievenbus; ‘de schetenwedstrijd’ en ‘groot of klein’. Deze boeken passen goed bij de doelgroep waarmee ik werk; 0-2 jaar. Het scheten boek gaat over verschillende soorten scheten die er gelaten worden door de dieren en die zijn mét geluiden, hoe leuk! Het boek over groot of klein gaat over verschillende tegenstellingen.

De schetenwedstrijd

Het boek ‘de schetenwedstrijd’ gaat over een wedstrijd houden van scheten. De beer heeft voor zijn vrienden chili con carne gekookt en daar gaan ze allemaal van scheten. Hoe klinken de verschillende scheten en wie laat de hardste? Per bladzijde laat een ander dier zijn beste scheet horen. Klinkt die van het allerkleinste dier ook het minst? Of juist het allergrootste dier? Met de knopjes kunnen de kinderen heel goed zelf de scheten laten horen. Ook handig voor volwassene: op de achterkant kun je het boekje uit- en aanzetten. Het boek bestaat uit grappige illustraties en geluiden. Alle dieren komen op iedere bladzijde voor, waardoor er veel herhaling is en dit is goed voor de kinderen. Het boek is goed te gebruiken op het kinderdagverblijf, ook zeker op een babygroep.

Groot of klein

Het boek ‘groot of klein’ gaat over verschillende tegenstellingen. In het stevige kartonnenboekje staat op iedere bladzijde een andere tegenstelling. De grote verassing van het boekje is, dat iedere bladzijde verder opengetrokken kan worden, waardoor hij groter wordt. De ene keer komen er meer dieren bij en de andere keer wordt een voertuig vergroot. De kinderen kunnen dit makkelijk zelf doen, doordat de bladzijdes goed te pakken zijn met de gehele hand. Alle bladzijdes zijn erg stevig en er staan voor de kinderen bekende dieren, voorwerpen en voertuigen in, zo past het goed bij de belevingswereld van kinderen.

Bestellen

Allebei de boeken zijn te bestellen op de website van de vierwindstreken.

Winactie