Recensie ‘beloofd’

Door Rianne; van uitgeverij Lemniscaat ontvingen we het prentenboek ‘beloofd’. Het prentenboek gaat over het begrip ‘beloven’. Wat is dat eigenlijk? En wat betekent het als je een belofte breekt? Op een speelse manier wordt dit in het verhaal uitgelegd door mama beer.

Het gesprek over beloven begint wanneer Babybeer zijn moeder vraagt om een liedje te zingen. ‘Later, Berelief. Beloofd!’ antwoord zijn moeder. Maar Babybeer weet nog niet wat dit betekent en vraagt zijn moeder om uitleg. Gedurende de terugweg naar huis, praten ze hierover en geeft Mamabeer voorbeelden.

De illustraties in het boek spreken erg tot de verbeelding van jonge kinderen. Ik las het boek verschillende keren voor aan kinderen tussen de 2 en 4 jaar oud en elke keer weer, zien ze interessante dingen gebeuren op de platen. Vooral de illustratie met een appelboom, waar Mamabeer aan staat te schudden vinden ze prachtig. De illustraties geven je ook de gelegenheid om, buiten het verhaal om, interactief met de kinderen bezig te zijn. Dit zorgt ervoor dat je dit verhaal ook met jongere kinderen kunt lezen. Want het thema ‘beloven’ is voor kinderen onder de 4 jaar, nog wel wat ingewikkeld om te volgen. Dat is meer geschikt voor kleuters.

Ik vind het prentenboek, wanneer je het leest met wat oudere kinderen van de peutergroep, ook heel geschikt om over na te praten. Wat gebeurde er nou eigenlijk in het verhaal? Wat had mamabeer beloofd aan babybeer? En heeft ze dat uiteindelijk ook gedaan? Het was heel leuk om te zien wat de kinderen hadden onthouden. Bij mijn groepje werden de stukjes over de appelboom, de bijen en het klimmen in de grote boom vaak genoemd. En de kinderen wisten zich ook nog te herinneren of mamabeer zich wel aan haar belofte had gehouden! Wanneer je dit boek regelmatig leest, denk ik ook dat kinderen zich bewuster gaan worden van het begrip ‘beloven’ en wat dat precies inhoudt.

Wil je meer weten over de auteur David McPhail of over het prentenboek zelf, dan kan je kijken op de website van Lemniscaat.

Het boek is te koop voor €14,95.