Recensie ‘als mama van huis is….’

Door Rianne. In het prentenboek ‘als mama van huis is…’ volgen we het kleine olifantje Tibula To. De mama van Tibula To gaat op reis voor wel 10 dagen! Dat is ontzettend lang vind de kleine olifant. Hij bedenkt dat hij via de maan mama wel eens zou kunnen zien, want volgens opa olifant ziet mama dezelfde maan. Om bij de maan te komen, moet Tiluba To zwemmen, want hij ziet de maan in het water. Maar dan moet hij dat wel eerst leren. Dit boek weerspiegeld heel mooi de emoties en gevoelens die je door maakt als je iemand mist, maar tevens komt het thema doorzettingsvermogen ook naar voren.

De illustraties in het boek zijn heel mooi en spreken ontzettend tot de verbeelding van de kinderen. Er is namelijk ontzettend veel te zien en de figuren worden op een kinderlijke en grappige wijze afgebeeld. Zo zijn de volwassen olifanten heel erg groot, terwijl Tibula To echt een inie-minie-olifantje is met een klein slurfje.

De peuters aan wie ik het verhaal voorlas, vonden de krokodillentas van mama Olifant het einde en moesten erg lachen om de gekke olifanten-tantes van Tibula To die op een soort opblaas-dieren aan de waterkant zaten.

Het verhaal zelf bestaat uit vrij veel tekst met een aantal lange zinnen. Soms is het taalgebruik ook nog wel erg lastig voor een peuter, maar voor de oudste kleuters zou dit al een stuk behapbaarder zijn. Toch is dit boek ook wel voor te lezen aan peuters merkte ik. Door een beetje te improviseren met de tekst en veel te bespreken over wat er op de prenten gebeurd, konden de kinderen aan wie ik het voorlas het ook goed volgen. Ze vroegen zelfs al verschillende keren of we het ‘olifanten-boek’ nogmaals konden lezen.

Het is een heel leuk verhaal over iemand missen, oplossingen bedenken en doorzetten. Dit maakt het een heel leuk boek om ook over te praten met de kinderen. Zo besprak ik met de kinderen wat zij doen als ze papa of mama missen. Of missen ze iemand anders wel eens? En wat betekent ‘iemand missen’ nou eigenlijk? Zeker een aanrader als je op zoek bent naar een prentenboek over één van deze thema’s.

Dit prentenboek is het nieuwe boek van auteur Annette Herzog en is te koop voor €14,95.

Wil je meer weten over de auteur Annelies van Uden of over het prentenboek zelf, dan kan je kijken op de website van Lemniscaat.

Winactie