Spelletjesvormen voor het doornemen van beleidsstukken
Binnen de kinderopvang moeten ieder jaar alle pedagogisch beleidsstukken doorgenomen worden met de pedagogisch medewerkers. Dit zijn meestal lange teksten, waarvan de pedagogisch medewerkers vaak al goed van op de hoogte zijn. Om dit op een leukere en interessantere manier aan te bieden zou je dit in verschillende spelletjesvormen kunnen doen.
Om het doornemen van de beleidstukken op een andere manier aan te bieden dan het alleen maar door te lezen kun je verschillende spelletjes aanbieden. Denk hierbij aan 30 seconds of aan een quiz.
30 seconds:
Voor wie 30 seconds niet kent: 1 van jullie probeert binnen 30 seconden zoveel mogelijk van de 5 begrippen op een kaartje te omschrijven. Hoe meer begrippen jullie raden, des te meer velden jullie op het speelbord vooruit mogen. Een dobbelsteenworp kan daar nog verandering in brengen. Welk team bereikt als eerste de finish?
Op kaartjes zet je 5 begrippen rondom een bepaald beleid, bijvoorbeeld rondom gezonde voeding: gezond, biologisch, weinig suikers, kinderthee en fruit. van 1 team leest iemand de begrippen voor en de andere proberen de begrippen te raden. Na de 30 seconden worden de begrippen uitgelegd en wordt dat stukje beleid voorgelezen. Vervolgens is het andere team aan de beurt met een kaartje. Wij doen dit spel tevens zonder speelbord, maar alleen met de kaartjes met begrippen en een zandloper.
Nadat alle begrippen zijn geweest, is het hele beleid gelezen en heeft iedereen weer een opfrisbeurt gehad over een deel van het beleid. Je zou dit op alle beleidsstukken kunnen toepassen.
Voorbeeld kaartje 30 seconds
Quiz:
Maak bordjes met een rode en een groene kant. Er wordt een stelling uit het beleid voorgelezen, bijvoorbeeld: het vierogen principe geldt alleen op babygroepen. Iedere pedagogisch medewerker laat de rode of groene kant van het bordje zien (wat hij/zij denkt wat goed is). Als alle bordjes in de lucht zijn wordt het goede antwoord gegeven, in dit geval: ROOD. Vervolgens wordt dat stukje beleid voorgelezen. Nadat alle stellingen uit het beleid zijn geweest en voorgelezen, is dat deel afgerond.
Voorbeeld quiz bordjes
Rijtje maken:
Knip een stuk beleid in zinnen uit, bijvoorbeeld het stappenplan bij ‘vermissing van een kind’. (zorg dat er geen cijfers meer voorstaan ;-)) Laat de pedagogisch medewerkers van de losse zinnen, de goede volgorde maken over wat er moet gebeuren bij ‘vermissing van een kind’. Nadat alle zinnen onder elkaar zijn gelegd, mogen alle pedagogisch medewerkers zeggen wat ze op 1 hebben, daarna 2, 3 etc. tot alle zinnen zijn geweest. Na de laatste zin is dit deel van het beleid doorgenomen door alle pedagogisch medewerkers.
Foto’s van ruimtes:
Maak van bijvoorbeeld de verschoonruimte een foto met risico’s: schoonmaakmiddel in een laag kastje, trapje eruit zonder dat er een pedagogisch medewerker bij is, een vieze luier die open ligt, wc-blokje in de wc. Laat de pedagogisch medewerkers kruizen zetten bij de risico’s die zij zien op de foto. Bespreek daarna welke risico’s gezien zijn en waarom dat risico’s zijn binnen de kinderopvang.
Nog meer spelletjesideeën zijn:
- domino
- memory
- telefoonspel
Het maakt weinig uit met welk spelletje je het wilt doen, kijk vooral naar je team. Wat vinden zij leuk? Wat doen ze graag? Door het passend aan je team te maken worden vergaderingen leuker en is het doornemen van beleidsstukken een stuk interessanter.
Deel dit stuk