Recensie ‘het waterschaap’

Door Rianne. In het prentenboek ‘het waterschaap’ volg je het schaap ‘Manfred’ die als allergrootste wens heeft om te zwemmen. Maar de andere schapen uit zijn kudde vinden het maar niks, een schaap hoort niet zwemmen. Toch kan Manfred niet ophouden met fantaseren hoe het zou zijn om te zwemmen. Gaandeweg het verhaal, ga je je afvragen of het hem inderdaad gaat lukken.  Het overkoepelende thema wat in dit prentenboek naar voren komt is doorzettingsvermogen en het nastreven van je dromen.

Prikkelend boek

Het prentenboek begint al ontzettend leuk, met een illustratie van een schaap met zwembroek, flippers, zwembandjes en een duikbril op de cover. Deze afbeelding prikkelde de peuters die ik het verhaal voorlas heel erg.. Elke keer wanneer ze het schaap zagen, kreeg ik ontzettend veel respons. De illustratie speelt namelijk erg tot de verbeelding van de kinderen, omdat ze vrijwel allemaal wel eens gezwommen hebben én het er gewoon heel grappig uit ziet.

Geschikt voor jonge kinderen

Ook de rest van de afbeeldingen in het boek zijn heel geschikt voor jonge kinderen. Kleurrijk, herkenbaar en grappig. Er gebeurt daarnaast genoeg op de afbeeldingen, waardoor het heel makkelijk is om met de kinderen interactief het verhaal te lezen. Toen ik het boek al een aantal keer had voorgelezen, begonnen de peuters uit zichzelf al dingen te vertellen over wat er gaat gebeuren in het verhaal. Dit vind ik altijd wel een goed teken, omdat ze dan enthousiast zijn geworden en graag willen delen wat ze nog weten.

Speelse manier

Wat ook leuk is aan dit prentenboek, is dat je de kinderen op een speelse manier kan leren wat de vacht van een schaap nou eigenlijk is. Zacht of juist hard? Kan je daar wel goed mee zwemmen? Daarnaast worden de schapen ook geschoren in het verhaal en dit was voor mijn peuters nog compleet nieuw. Door het verhaal wisten ze nu ineens wat dit inhield.

Absolute aanrader!

Ik zou dit prentenboek absoluut aanraden. De teksten in het boek zijn niet te lang, waardoor je er vlot doorheen kan lezen en de illustraties tonen precies wat er in de tekst staat. Hierdoor kunnen de kinderen het verhaal heel goed volgen. Daarnaast is het een leuk onderwerp, waar je ook goed met de kinderen over in gesprek kan gaan. De peuters die het verhaal bij mij hebben gehoord, vragen nu ook uit zichzelf of we weer het boekje over het ‘schaap’ gaan lezen. Zo leuk vinden ze het verhaal!

Dit prentenboek is het eerste boek van auteur Annelies van Uden en is te koop voor €14,95 op de website van De Vier Windstreken.

Winactie

Je kunt nu het boek ‘het waterschaap’ winnen bij tips voor de kinderopvang i.s.m. uitgeverij de vier windstreken.