Nee kijk, zo moet je dat doen!

Door Marretje. Eén van de vele uitspraken die we allemaal kennen toch?

We doen het de kinderen graag voor hoe ze moeten spelen. Toch zit het al van nature in het kind zelf om te spelen. Kijk maar wanneer een kindje zo rond de 2/3 maanden zijn handjes ontdekt en daar mee speelt. Zijn voetjes bijvoorbeeld, heerlijk om je teentjes in je mondje te stoppen. Daar begint het spelen, met ontdekken. Spelen is de hoogste vorm van onderzoek! Dat vindt een kind heerlijk om te doen. Onderzoeken wat het allemaal kan.

Even een vraagje tussendoor, wat is speelgoed?

Gaat het niet meestal zo dat kinderen aan speelgoed geen gebrek hebben maar er toch niet mee spelen? Begin dit jaar heb ik een training bijgewoond over de pedagogiek van Emmi Pikler. Een Hongaarse-Oostenrijkse kinderarts. Zij gaat ervan uit dat kinderen zich het best ontwikkelen als de ontwikkeling een natuurlijk verloop krijgt. Zij stel dat wanneer kinderen leren in hun eigen tempo dat ze beter leren zitten, staan, praten en denken.

Dat geldt dus ook voor spelen. Herken je het, dat wanneer je kind met de blokken aan het spelen is dan bouwen wij graag een toren voor hen? Of wanneer het iets probeert en het lukt niet, dan nemen we het graag over?

Emmi Pikler: ‘’ Een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenteren verwerft een heel andere kennis, dan een kind dat een kant en klare oplossing krijgt aangeboden’’

Mooi hè!

Lees ook; ‘open einde spel en spel materialen’

Loose parts

Mijn specialiteit in de gastouderopvang zijn kinderen van 0-4 jaar. Ik zie vooral bij de jonge kinderen dat het spelen bestaat uit hanterend spelen. Denk maar aan, deurtjes open en dicht doen of, in en uit de bakjes doen. Nu heb ik onlangs een rondje kringloop winkel gedaan. Daar kun je dus prachtig speelgoed vinden, ook nog eens voor een leuk prijsje. Wat heb ik gekocht: gehaakte onderzettertjes, houten onderzettertjes, houten blokken, metalen vormpjes en gordijnringen. Ik hoor je denken: oké en nu?

Nu dat zal ik vertellen. Mijn speelaanbod is nu compleet en ziet er als volgt uit:

Loose parts oftewel losse onderdelen. Deze onderdelen vinden kinderen geweldig en waarom? Omdat ze zelf mogen bedenken wat ze er mee kunnen doen of wat ze ervan willen maken. Denk aan een kunststof beker, je kan het stapelen, in elkaar zetten en het kan zelfs rollen. De losse onderdelen maken verschillend geluid, het voelt allemaal anders. Hoe gaaf is dat? Zo leert een kind ontdekken dat er verschillende materialen zijn. Stof, metaal, kunststof en hout. Oh ja ik vergeet helemaal mijn ontdekflesjes. Flesjes met rijst of macaroni, confetti en doppen. Hi hi je begrijpt het al bij “Kinderopvang Van Harte Welkom” zijn de uren zo vol, met speelplezier. Dat is toch ook wat jij je kind het liefst ziet doen?

Marretje Bakker Post

Kinderopvang Van Harte Welkom

1 antwoord
  1. Martine Hoezee
    Martine Hoezee zegt:

    Superleuk stuk om te lezen!
    Ik werk zelfs met porcelijn en glas!
    Kinderen zijn veel bewuster dan wij ze krediet voor geven en in staat om voorzichtig te doen met de aangeboden recourses. Het spelgedrag veranderd van “onbehouwen” (Omdat het toch niet stuk kan) naar bewust en zorgzaam. Niet alleen naar de materialen maar ook naar elkaar. Een verademing!!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *