Hoe ik tips voor de kinderopvang naast mijn fulltime baan doe

Vaak word er aan mij gevraagd, hoe ik de website en social media van ‘tips voor de kinderopvang’ naast mijn fulltime baan kan doen. Vele opmerkingen zijn; ‘het kost toch heel veel tijd?’ en ‘heb je nog wel tijd voor leuke dingen’? In deze blog vertel ik hoe ik het doe met handige tips en trucs.

Plannen, plannen, plannen

Goed plannen scheelt een hoop gedoe en stress. Sowieso ben ik echt een agenda freak, dus wat dat betreft zit dat bij mij wel goed. Ik plan verschillende dingen in, zoals mijn facebookposts, maar ook mijn blogs op de website.

Facebook

Op facebook is het heel makkelijk en handig om je posts in te plannen, dit kan tot een half jaar vooruit:

  1. Schrijf een bericht
  2. Klik op het pijltje naast ‘publiceren’
  3. Klik op plannen
  4. Kies de datum en tijd wanneer je wilt dat het online komt
  5. Klik op plannen
  6. Je bericht is nu gepland, onder het kopje ‘geplande berichten’ kun je al je berichten zien die je de komende tijd ingepland hebt

Mocht je een link willen plannen, dan kun je de gekopieerde link in je bericht plaatsen en zo inplannen.

Website

Op een website berichten inplannen, werkt bijna hetzelfde als op facebook. Volgens mij zit er geen limiet aan in hoever je vooruit kan plannen:

  1. Klik bij berichten op ‘nieuw bericht’
  2. Type je bericht
  3. Klik bij ‘status en zichtbaarheid’ op onmiddellijk
  4. Kies de datum en tijd wanneer je wilt dat het online komt
  5. Klik op inplannen
  6. Je bericht is nu gepland, onder het kopje ‘alle berichten’ zie je alle berichten staan van je website, de gepubliceerde, concepten en ingeplande berichten

Instagram

Voor Instagram zijn verschillende apps te downloaden waarmee je je berichten zou kunnen inplannen. Zelf maak ik daar geen gebruik van, omdat ik Instagram meer echt persoonlijk gebruik. Ik post berichten van foto’s die ik thuis of op mijn werk maak en deel foto’s van mijn blogs die ik geplaatst heb op mijn website. Tevens gebruik ik op Instagram mijn verhaal, waarin ik foto’s en filmpjes op de live momenten deel.

Agenda en to-do-list

Naast het inplannen van mijn berichten op facebook en mijn website houd ik een agenda en to-do-list bij. In mijn agenda schrijf ik alle berichten op de datums dat ze online komen. Tevens zet ik erbij of het op facebook (f) of website (w) online komt, zo heb ik voor mezelf goed overzicht.

Op mijn to-do-list staat echt alles wat ik de komende tijd nog allemaal moet doen/maken. Bijvoorbeeld welke blogs ik nog wil schrijven, wie er nog gemaild moet worden, welke winacties eraan komen (winnaars loten) en over welk boek ik een recensie ga schrijven.

Ik hang geen data aan mijn to-do-list vast, maar werk wel het liefst van boven naar beneden. Zodra ik een taak heb voltooid, zet ik er een krul achter. Nadat de gehele pagina afgevinkt is, gooi ik hem weg. Op die manier blijf ik niet in mijn oude to-do-listen hangen, maar ga door met de rest.

Thuis

Naast dat ik alles online inplan, mijn agenda gevuld is met geplande berichten en een to-do-list heb voor alle social media en website, doe ik thuis ook het één en ander om gestructureerd aan de slag te gaan.

  • mijn ontbijt spullen voor de volgende dag, zo hoef ik dat niet in de vroege ochtend nog te verzamelen
  • op dinsdagavond leg ik mijn zwemtas voor het zwemmen woensdagochtend klaar
  • in mijn tas doe ik alvast de ongekoelde producten
  • mijn kleding leg ik klaar, ’s ochtends kiezen wat ik nog aan moet is niet mijn sterkste kant
  • op vrijdagochtend doe ik de meeste huishoudelijke taken (boodschappen, wassen en het huis schoonmaken) zodat ik in het weekend tijd over heb voor mijn werk, maar ook om met vrienden/familie af te spreken

Daarnaast heb ik een lieve man die meehelpt in het huishouden. Hij kookt bijvoorbeeld iedere werkdag, hoe fijn en lekker is dat! Dat soort dingetjes helpen ook mee om het goed te kunnen bijhouden.

Werktijden

Op het kinderdagverblijf werk ik 37 uur in 4 dagen, klinkt veel, is het soms ook, maar ik heb wel drie dagen weekend. Naast het werken op het kinderdagverblijf, werk ik één avond en één dag(deel) in het weekend aan tips voor de kinderopvang. Deze werktijden komen gemiddeld op 10 uur per week. Niet iedere week lukt het mij om de avond en het dagdeel te werken, omdat ik geen privé afspraken afzeg vanwege mijn website en social media.

Verrijkend

Een website en social media hebben is echt super leuk, ondanks de, soms vele, tijd die erin zit. Ik leer online veel dingen bij, die ik zelf en op mijn werk weer bij kan gebruiken. Tevens leer je nieuwe mensen kennen in je leven, dit verrijkt ook enorm. De likes, reacties, nieuwe volgers etc. maakt het zo ontzettend leuk om aan de slag te blijven gaan op alle platformen. Ik ga graag zo door! Heb je nog tips voor mij? Reageer of mail gerust; info@tipsvoordekinderopvang.nl. Denk je er zelf aan om een website of social media te starten en weet je niet hoe je moet beginnen? Ik help je graag, dus neem contact met mij op als je hierover vragen hebt en wie weet zetten we samen de stap in de goede richting 🙂

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *