Functie kerncoach

Sinds 1 februari 2020 werk ik als kerncoach en pedagogisch medewerker bij een andere organisatie. Na lang wikken en wegen heb ik in november ontslag genomen bij mijn inmiddels oude werkgever. De functie kerncoach is helemaal nieuw voor mij en ik heb onwijs veel zin in deze nieuwe uitdaging met als combinatie pedagogisch medewerker op speelleergroep en BSO, wat tevens ook nieuwe groepen voor mij zijn.

Pedagogisch medewerker op speelleergroep

In het vak pedagogisch medewerker heb ik al meer dan 10 jaar ervaring, voornamelijk op het kinderdagverblijf en heel soms op een BSO. De functie pedagogisch medewerker op een speelleergroep (SLG) is geheel nieuw voor mij. De SLG-en bij mijn werkgever zijn per locatie verschillend open, maar minstens 4 dagen en allemaal 4 uur per ochtend. Op een SLG zitten peuters met en peuters zonder VVE indicatie. En op de locaties waar ik werk, werken we met uk & puk, dit ken ik op mijn duim. Ik werk nu 3 dagen per week op een SLG, maar dit kan straks een dag meer of juist minder worden.

Pedagogisch medewerker op BSO

De BSO waar ik werk, is sinds september geopend en zit in een kleine dorpsschool. Dit vind ik echt super leuk en zie het als een uitdaging om deze BSO verder te laten groeien. Mijn werkdagen zijn daar op maandag- en donderdagmiddag. Dit zijn de enige dagen dat er kinderen op de BSO zitten. We zijn nu nog met een gezellig klein clubje, maar het zou leuk zijn dat er nog meer kinderen komen spelen.

Lees ook; tips voor onderwerpen voor een ouderavond

Kerncoach

Naast het werk als pedagogisch medewerker op de SLG en BSO ben ik kerncoach. Ik zie je denken, kerncoach? Wat houd dat precies in? Dat ga ik je hier uitleggen. De meeste kinderopvangorganisaties die ik ken werken met locatiemanagers. Een kerncoach lijkt erg op een locatiemanager. Alleen zijn de locaties bij mijn werkgever nog klein (nog geen volle groepen, dus ook weinig pedagogisch medewerkers), dus werken ze met kerncoaches. Een kerncoach heeft meestal meerdere kernen onder zich als verantwoordelijkheid. Bij mij is het zo dat ik voor drie kernen verantwoordelijk ben, totaal zijn dat voor nu 2 BSO’s en 3 SLG.

Groepsoverleggen en teamvergaderingen

Van de drie locaties ben ik op de hoogte van de beleidsplannen, locatie specifieke werkplannen en heb goed contact met de pedagogisch medewerkers. Het is soms wel zoeken wanneer ik langs ga op welke locatie en wat ze van mij nodig hebben als kerncoach, maar al doende leert men. Daarnaast heb ik groepsoverleggen met de verschillende locaties en teamvergaderingen. Tevens voer ik ook de voortgangsgesprekken met de pedagogisch medewerkers en zit ik waar nodig bij gesprekken met ouders/verzorgers.

Samenwerken

Alle drie de locaties zitten in een basisschool. Het is heel fijn en goed dat de doorstroom voor kinderen zo makkelijk is. Ze gaan van de SLG vaak naar groep 1/2 in hetzelfde gebouw. Kinderen kennen zo de school en de leerkrachten al, omdat ze vlakbij elkaar zitten. Tevens worden er activiteiten verzorgd met de SLG en groep 1/2. Daarnaast werken we ook samen omtrent activiteiten met de gehele school, zoals Koningsspelen. Ik heb met de organisatoren van de activiteiten, samen met de pedagogisch medewerkers, verschillende overleggen op een jaar. Samen kijken we naar de activiteiten, we bereiden voor en evalueren het samen.

Wat hoort er niet bij?

De kerncoaches bij mijn werkgever maken bijvoorbeeld niet de roosters, dit gebeurt op het centrale kantoor. De pedagogisch medewerkers kunnen bij hen hun voorkeur aangeven qua werkdagen en werktijden. De boodschappen regelen de locaties zelf, dus dit doe ik samen met mijn collega op de SLG voor onze locatie.

Iedere dag anders

Ik leer nog steeds bij in het werk als kerncoach, maar ook zeker op de SLG en BSO. Alles is nog vrij nieuw en dat maakt het wel verfrissend. Natuurlijk hoop ik wel op meer kinderen, zodat ik met collega’s kan werken. Iedere dag is letterlijk anders, omdat ik op verschillende locaties en functies werkzaam ben.