Denk als je peuter/kleuter – Karolien Raeymaekers

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Inger, 36 jaar, moeder van een peuter van bijna 3 en een baby van een half jaar en sta sinds 2008 voor de klas. Daarnaast heb ik mijn eigen website, www.jufinger.nl, waar ik lesmateriaal voor maak en blogs, recensies en reviews voor schrijf. Het boek Denk als je peuter/kleuter stond op mijn wensenlijstje om te lezen, maar is geen geschikt recensieboek voor mijn eigen website. Ik was dan ook erg blij dat mijn kleine zusje, Birgit van Tips voor de Kinderopvang, dit boek ontving en wilde het met alle plezier lezen. Met een stuiterende peuter in huis die liever tussen zijn ouders slaapt en weinig zin had om zindelijk te worden, kon ik wel andere kijk gebruiken.

Het boek

De ondertitel van het boek is: Leer te begrijpen waarom je kind niet wil eten, driftig brult als het zijn zin niet krijgt, weigert in te slapen, op alles neen zegt, zo vaak bang is…

Niet allemaal van toepassing op onze peuter, maar wel redelijk herkenbaar. Waarom begrijp ik mijn peuter soms gewoon echt niet? En waarom begrijpt hij mij niet?

Op de achterkant van het boek staat de volgende tekst: Kinderen tussen anderhalf en zes jaar kunnen vreselijk vervelend doen. Of tenminste: zo ervaren ouders dat. Bijna niks lusten, blijven plassen in hun broek, altijd bij mama willen zijn, nooit willen inslapen, krijsen als ze hun zin niet krijgen… Ouders kunnen er doodmoe van worden, en vooral: ze begrijpen niet wat hun peuter/kleuter bezielt. “Waarom doen ze toch zo?” Of: “Wat doen wij verkeerd?”

Veel ouders zullen de opmerking over het vervelend doen vast herkennen. Je weet als ouder soms gewoon echt even niet waarom je kind op een bepaalde manier reageert en dat komt op jou over als vervelend. Hoe meer hoofdstukken in het boek ik las, hoe meer ik ging begrijpen waarom bepaald gedrag vertoont wordt door peuters. En ik vind, net als elke ouder, dat ik het leukste kind van de wereld heb, maar waarom kan ik me soms zo ergeren aan dingen die hij doet? Dit snap ik na het lezen echt beter.

Het boek bespreekt een aantal onderwerpen dat bij veel peuters/kleuters speelt zeer uitgebreid: Niet willen eten, driftbuiten, slecht slapen, ‘ik ben twee en ik zeg nee’, zindelijkheid en angsten. Daarnaast is er nog een hoofdstuk met een diversiteit aan vragen die ook kort behandeld worden. Het boek eindigt met een hoofdstuk vol praktijkvoorbeelden. In dat hoofdstuk wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe je als ouder het haren wassen van je kind minder vervelend kan maken.

Je kunt tijdens het lezen dus echt op zoek gaan naar de informatie die voor jou relevant is. Is jouw kind al zindelijk? Dan sla je dat hoofdstuk dus lekker over. Heeft jouw kind veel last van driftbuien? Dan begin je met lezen op bladzijde 59.

Wat heb ik geleerd van dit boek?

Het boek begint met een hoofdstuk over de verschillen tussen peuters en kleuters en hoe zij denken. De ontwikkeling van de hersenen wordt uitgelegd en gekoppeld aan de vaardigheden van peuters en kleuters. Zo kan een peuter bijvoorbeeld gewoon nog niet begrijpen dat er in een groot glas dat maar gedeeltelijk gevuld is evenveel water zit als in een kleiner glas. Grootte speelt dan gewoon de grootste rol. En vinden wij het fantastisch als een kleuter onwijs geniet van het verhaal van Sinterklaas en dit als echt ervaart. Zo echt zijn de monsters onder een bed ook voor het kind. Dit besef maakte het voor mij weer duidelijk dat ik toch iets moet met die monsters op de kamer van onze peuter. Voor hem bestaan ze, helaas.

In dit hoofdstuk leerde ik ook dat ook al lijkt mijn peuter al veel zelf te kunnen, voor hem blijven het kleine deelstapjes en er is nog veel aandacht bij nodig. Vragen om dingen snel te doen, omdat we haast hebben is dus niet handig. Het is ook niet handig om het als ouder dan weer te willen regelen, want dat is een stapje terug in de ontwikkeling. Zorg dus dat er tijd is om bijvoorbeeld aan te kleden en neem daarbij de tijd om complimenten uit te blijven delen. Positieve feedback, want anders gaat er op een negatieve manier om gevraagd worden. Dat richtritsen van een jas blijft wekenlang een succes voor jouw peuter of kleuter en dat willen ze graag horen, al vind jij het als ouder al lang niet meer zo knap.

Lees ook; wat is een speelleergroep

Handig: Wel/Niet

In ieder hoofdstuk over een specifiek onderwerp staat aan het eind een lijstje met dingen die je wel/niet moet doen als ouder om bijvoorbeeld de driftbuien van je kind minder vaak voor te laten komen. Deze lijstjes vond ik fijn om te lezen. Een soort korte samenvatting van het hoofdstuk, maar ook gemakkelijk om later nog even terug te kijken.

Ik heb het boek nu van begin tot eind gelezen, maar soms kijk ik even terug bij die lijstjes om mezelf weer scherp te krijgen. Ik wil mijn peuter beter begrijpen en de tips bij de wel-lijstjes helpen me om dit voor net iets beter te kunnen doen. Bij die niet-lijstjes lees je juist de valkuilen waar bijna iedere ouder weleens intrapt en door deze te lezen ben je je daar mee bewust van.

Praktijkvoorbeelden

Het hoofdstuk aan het eind staat vol met praktijkvoorbeelden, maar ook in ieder hoofdstuk zijn casussen te lezen, waardoor de situatie waarin het misgegaan is duidelijker wordt en hoe je dat zou kunnen voorkomen als ouder. Zo vond ik de casus over het samen boodschappen doen van vader en zoon een casus die ik mee kan nemen naar andere situaties. Als een peuter gewend is dat hij altijd bij de kassa iets uit mag zoeken en dat mag ineens niet vanwege haast, kost dit meer tijd vanwege de boze bui die dan kan ontstaan. Dit gebeurt natuurlijk veel vaker in een peuterleven met drukke ouders. Altijd mag het, maar ineens niet. Iets om rekening mee te houden.

De casussen en praktijkvoorbeelden bieden je als lezer echt handvatten om mee aan de slag te kunnen gaan. Deze vond ik verhelderend en maakte het boek prettig leesbaar.

Belgisch taalgebruik

Als je dit boek gaat lezen, moet je je beseffen dat de schrijfster uit België komt en het boek niet door een Nederlandse uitgever is bewerkt. Sommige zinnen heb ik daarom wel meerdere keren moeten lezen voordat ik ze echt goed begreep. Geen probleem, maar je hier bewust van zijn is wel zo prettig.

Wat ik soms wel irritant vond, was het gebruik van verkleinwoorden en woorden als pipi en kaka. Dit had van mij gewoon plas en poep genoemd mogen worden en kinderen zitten gewoon op een stoel en niet op een stoeltje. Dit is natuurlijk wel echt iets wat ik minder prettig vind om te lezen en vast niet iedere lezer zal hier last van hebben.

Al met al een fijn boek voor ouders van peuters en kleuters die het gevoel hebben hun kind niet te begrijpen of die hun kind gewoon beter willen begrijpen. Ik weet nu dat ik gewoon vaker tot tien moet tellen en dat onhandig gedrag van mijn peuter geen onwil is, maar zijn hersenen zijn nog niet ontwikkeld op dat punt. En een kwartier eerder opstaan in plaats van nog een keer op de snooze-knop van je wekker drukken, is wel zo prettig voor het ochtendritueel.

Winactie

Je maakt kans om dit boek te winnen en zelf te lezen! Hoe maak je kans?

  • LIKE het bericht op facebook en/of instagram over deze recensie
  • REAGEER met een peuter/kleuter emoticon

Op zaterdag 21 november maak ik de winnaar bekend.

Wil je het boek kopen? Dat kan natuurlijk ook; klik dan hier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *